Koeweit op vakantie

Amasra een prachtig plaatsje aan de Zwarte zee waar vroeger de Grieken woonden en later

de zeevaarders uit Genua die hier hun fort bouwden.

Dit zeer drukke plaatsje heeft 2 havens en vanaf de bergen in het binnenland zag het er schitterend uit. In de haven waren diverse visrestaurants waar we heerlijke Levrek (soort zeebaars) aten en eindelijk ook weer eens frietjes met mayonaise.

Voor de laatste keer gingen we het binnenland in via Bartin.

We zouden overnachten in Devrek een plaats die in de boeken bekend staat als de stad waar wandelstokken worden gemaakt en er zou ook een camping zijn.

Helaas geen wandelstokken en ook geen camping en daar sta je dan 20.00 uur, bijna donker in the middel of nowwhere. Nergens een wildkampeerplek en je barst van de honger.

Maar dan weet de Tom Tom (die hier in Turkije zeer onbetrouwbaar is) raad. We zetten hem op hotels in de omgeving en hij leidt ons in no time naar een superrustig gelegen hotel

(leek meer op een kazerne) met een groot parkeerterrein en een Engelssprekende ober die

de tafel vol toverde met lekkere hapjes en potten Ephes bier.

Zo zie je maar dat ook al denk je dat er echt niks meer komt het zich altijd oplost.

Na Bolu gingen we naar het Abantmeer wat hoog in de bergen ligt met een heerlijke temperatuur van rond de 20 graden. Niet alleen wij waren gecharmeerd van deze temperatuur. Er zaten hele families op het terras die wij op het eerste gezicht niet thuis konden brengen. Hele elegante dames (geen Turkse vrouwen) en mannen met dure horloges. Ik wilde graag weten waar deze mensen vandaan kwamen dus vroeg ik het aan een van de heren. Het bleken Koeweitisch te zijn die een rondreis maakten door Turkije.

Het Abantmeer vonden ze heerlijk want ze waren dol op kou en groene bossen.

Dat ze genoeg oliedollars hebben wisten de Turken ook wel want alles was hier 10x zo duur als normaal.

De Koeweiti vroeg Ad met hoeveel vrouwen hij op reis was en keek hem maar vreemd aan toen hij zei met alleen mijn eigen vrouw. Hij vond het maar zielig voor Ad en zei dat hij wel wat voor hem kon regelen.........

Zijn eigen vrouw (een van de ?) zat er bij te lachen achter haar sluier en later bleek dat zij de broek aan had want zij had een onderneming en hij moest zijn hand ophouden ha ha.

Na deze heerlijke koelte reden we weer terug naar de kust voor de laatste badplaats aan de Zwarte zee: Sile. Leuke plaats met prachtige uitzichten over het lange zandstrand.

s avonds maakten we een prachtige wandeling naar een restaurantje waar je lekker thee kon drinken en kon zien hoe de jongens van de strandtentjes met grote plastic zakken in de weer waren om alle rotzooi op te ruimen die de Turken op de grond gooiden. Nog nooit hebben we in een vakantie zoveel afval zien rondslingeren. Alles wat ze niet meer nodig hebben gaat het raampje van de auto uit of op het strand laat maar vallen.

We hebben met studie eens zitten kijken naar 4 mannen die op de camping barbecueden, de overgebleven houtskool ging heet op het gras (met alle gevaar voor brand want het is al zo droog) verder pleurden ze alles op de grond wat er overbleef startten de auto en weg waren ze. Schijnt maar heel normaal te zijn en even later komt een zuchtende campingeigenaar de zaak weer opruimen. Maar Syrië en Jordanië spannen de kroon daar is Turkije nog heilig bij.

Helaas de camping was minimaal. We hebben geen luxe nodig, maar een douche met schoon water is toch wel het minimum. Een douche met stinkend grondwater achter een deurtje van niet eens recht afgezaagde planken is wel erg basic.

Maar deze camping had wel heerlijke grote bomen en lag vlakbij het brede zandstrand waar we weer eens konden Nordic walken. (altijd leuk in het buitenland, hebben ze nog nooit gezien) We komen ook weer allerhande mensen tegen bv het Duitse echtpaar met de prachtige Hymer Goldcamper die al 3 weken wachtten op een nieuwe voorruit of het Engelse jonge stel die op de fiets vanuit Engeland kwamen, ongelofelijk.

Na Sile reden we naar Istanbul en je zag het landschap droger en droger worden.

Zonnebloemen hingen heel zielig met hun kopjes naar beneden, het heeft hier al niet meer geregend vanaf juni, wat een verschil met de oostkust.

Na Istanbul (ging vrij vlot de stad doorkruisen) stonden we een paar dagen in Selimpasa op een stille schone camping om de zaak weer eens te wassen met schoon water.

We hebben besloten om Istanbul niet te bezoeken. Het is 34 gr. en we hebben er niet veel zin in. Misschien heeft Robert nog wel eens oppas nodig in een iets minder warme periode....

Ons volgende reisverhaal gaat over een niet alledaags vakantieland wat we nu gaan bezoeken nl. Bulgarije

Anne-Marie en Cor

Wat een prachtverhaal, waarvan we al een beetje wisten uit onze telefonische contacten. Het schokkends vonden wij de troep die o.a. de Turkse vakantiegangers achterlaten. Maar volgens jullie was het in Syrië en Jordanië nog erger. We kunnen nu ook een beetje begrijpen waarom de allochtonen in het park aan ons appartementsgebouw ook zo handelen.
Anne-Marie is bijna dagelijks doende de rotsooi op te ruimen. Niet dat het iets helpt, maar doe je het niet dan woon je binnenkort op een vuilnisbelt. Dus gaan we maar door. Hopenlijk is het in Bulgarije schoner.
Groetjes, AM & C.

AM en C.

Loes

Tja net on line als jullie verhaaltje opbliebt. Altijd leuk als je nog niet veel kunt... Maar revalidatie gaat goed. Ga maar eens een boottochtje maken van 24 uur op een ferry in Indonesie met Pelni.... van Sulawesi naar Flores je weet niet wat je ziet als 3 x per dag de vuilnisbakken overboord gaan met hele vrachtladingen MacDonald bakjes. Troep maken kan de mens overal ter wereld. Opruimen is iets heeeeel anders. Bulgarije zal vast schoner zijn. Gr. Loes

Marende en Jan

Hoi Lieve Anne-Marie en Ad,
Wat een geweldig verhaal weer.........en die zooi.......gelukkig is het bij ons wat anders........
Ook wij zijn inmiddels bezig met onze vakantie en zijn even vertrokken naar Zeeland. De ouders van Marende hebben daar een vakantiewoning.....
Het is heerlijk weer en vermaken ons prima......
Natuurlijk niet jullie belevenissen........maar altijd baas boven baas he'....

dikke kussen van ons en veel plezier in Bulgarije

Tony & Riet Peters

We lezen jullie verhalen op ons vakantie adres in Zeeland waar we ook internet hebben in onze caravan,maar het is niet altijd betrouwbaar dus maar hopen dat dit berichtje aankomt!
Het verhaal was leuk om te lezen en die rommel nou eerlijk gezegd wordt dat er hier ook niet beter op steeds meer vooral jeugd (helaas) weten niet wat hun verantwoordelijk is maar klagen wel als het vuil is.
wij wensen jullie nog veel avontuur en vakantie genot en veel plezier in Bulgarije gewenst door Tony & Riet,..

P

Weer een lang en interassant verhaal. Je zult zo zoetjes aan wel een goede kijk krijgen op de verschillende volkstammen en hun leefgewoontes.
Ze blijken dus niet allemaal even proper en hygienisch te werk te gaan en een stuk gemakzucht kom je overal wel tegen

ruut en trees

We lezen jullie reisverhaal vanuit Ootmarsum ( Overijssel ). Hier is alles schoon en groen. Mooi oud plaatsje, musea en veel gallerieën en aparte winkeltjes. We vermaken ons hier nog wel een aantal daagjes.
Morgen fietsen vanuit hotel. En...............Ruut heeft hier aan één vrouw méér dan genoeg. Veel avontuurgenot verder.