Bucowina, Moldau en Maramures

Dit wordt alweer het laatste reisverhaal uit Roemenië.

De streek Bucowina is prachtig, nog heel authentiek met heel veel houten woningen met waterputten (mensen hebben geen waterleiding en ook geen riolering)

De Bucowina ligt in het noorden van de Karpaten en is bezaaid met kloosters, de ene nog mooier dan de andere. We logeerden op camping de Vuurplaats bij John en Engelien, 2 gastvrije Hollanders met een brandschone camping. Zij hadden een mooie route uitgezet door kloosterland en we bezochten de beroemde kloosters Voronet, Humorului, Sucevita, Moldovita en als laatste het klooster Putna wat tegen de Oekraïense grens ligt.

De Moldavische (Roemeense) vorst Stefan cel Mare bouwde na elke slag tegen de Ottomanen een klooster, hij heeft er in totaal 44 gebouwd waarvan Putna de laatste is.

De kloosterkerken zijn allemaal orthodox en van binnen en buiten prachtig beschilderd. (behalve Putna alleen de binnenkant)

De schilderingen zijn stripverhalen waarin de bijbelverhalen worden uitgelegd. Aangezien er in de bijbel heel wat martelaren voorkomen die heilig zijn verklaard is er in elke kapel een hele wand gewijd aan de afschuwelijke martelingen van deze arme mensen. Wat dat betreft hadden ze veel fantasie van onthoofden tot van bergen afgooien alles is afgebeeld zodat ook de ongeletterden de verhalen konden volgen. Ook de hemel en de hel met de duivel komen veel voor want ook in die tijd (14e eeuw) joegen ze de mensen graag schrik aan.

John de campingeigenaar van de Vuurplaats gaat s'zondags met toeristen naar een orthodoxe dienst, wij gingen met hem mee en hadden een prachtige dag. Het was mooi weer en na de dienst wandelden we langs de rivier naar een klooster in de bergen. Na de dienst werden alle dorpelingen uitgenodigd voor een warme maaltijd en ook wij mochten aanschuiven. We aten soep met brood, rijst en gort na) heel apart omdat eens mee te maken.

Eind van de middag trad er een folkloregroep op op de camping met zang en dans en was er een barbecue.

De volgende streek die we bezochten was de Maramures, ligt in het noord-westen tegen de Oekraïense grens.

Hier ook veel boerderijtjes van hout met overal oude mensen die op bankjes zitten voor hun huizen. Helaas tussen de huisjes door worden grote stenen huizen gebouwd met soms wel 3 etages. In Sapanta is een heel bijzonder kerkhof. Op ieder graf staat een houten kruis geschilderd in kobaltblauw met daarop een schildering over de overleden persoon. Soms is het een portret dan weer het beroep of ook wel eens de tragische manier van overlijden (bv auto of trein ongeluk)

Omdat hier weinig campings zijn logeerden we een nacht op de oprit van hotel Mia (inderdaad van een Nederlandse mevrouw uit Budel)

We bekeken enkele huisjes van binnen, ze hebben een kamer met een grote haard waar ook op gekookt kan worden. Verder staan er enkele houten banken en een tafel met stoelen in en een kast met serviesgoed. Soms ook een bed. Verder hangen er overal prachtige geborduurde sjerpen. Hier wordt erg veel gehandwerkt ook geweven kleden in prachtig felle kleuren en mooie blouses.

Wat heel speciaal is in deze streek zijn de houten kerkjes van rond 1700. Helemaal van hout met hele aparte torens. Van binnen zijn ze beschilderd en het interieur is heel eenvoudig.

s 'winters liggen er wollen tapijtjes op de stenen vloer en bankjes om het wat comfortabeler te maken.

Bij het kloostercomplex van Barsana (echt een aanrader, wat ligt dat prachtig) ontmoetten we een Frans stel wat ook kampeerde met een Tischer opzetunit, we overnachtten samen op de parking van de zusters en de mannen konden informatie uitwisselen over de units.

Onze laatste route gaat richting Oradeo, een Jugendstilstad (bijna tegen de Hongaarse grens) en dan zit de tijd erop. We zijn een volle maand in Roemenië geweest en hebben genoten van de natuur, de aardige (oude) mensen die het leuk vinden om gefotografeerd te worden, de dorpjes en natuurlijk de wagens met de paarden ervoor.

Als je na onze Roemeniëverhalen zin krijgt om ook eens terug in de tijd te gaan moet je snel zijn want de voorruitgang gaat hier erg snel..

PS Herman bedankt voor je tips!

Cor en Anne-Marie

Een prachtig beeldend verhaal over een EU-land wat op velerlei gebied nog de sfeer ademt van Nederland vöör de Tweede Wereldoorlog. Dit wasw alweer de 26e reportage als wij het wel hebben. Samen een boeiend reisboek. Compliment!!!

Tripeconomy blog

Ik heb echt genoten van je artikel! Met veel goede items en nuttige informatie.