Boedapest.... en dan terug naar Brabant!

De overgang van Roemenië naar Hongarije was groot. Ineens weer trottoirs, zeer goede autobanen en in elke plaats een bord met @ wat betekent dat daar een WIFI-spot is waar je je mail kunt checken, super dat hebben we nog nooit gezien.

De douanebeambte was zeer onvriendelijk. Aangezien Hongarije een buitengrens is van de EU controleren zij hun grenzen. Hij wou binnenkijken en ik liet hem eerst eens goed zijn voeten vegen voor hij naar binnen mocht. Puur nieuwsgierigheid, ze willen dat kleine huisje wel eens zien van binnen. Geen enkel probleem alleen niet zo snauwen.

We waren binnen de kortste keren in Boedapest op camping Haller zeer centraal gelegen in de stad. De camping was alleen door en door nat. Het had weer dagen achter elkaar geregend en de leemlaag liet het water niet door.

Boedapest heeft een uitstekend openbaar vervoer. We kochten een weekkaart waarmee we 7 dagen konden reizen met metro, tram en bus.

We bezochten de eerste dag het Parlementsgebouw aan de Donau in Pest en kregen een rondleiding in het Duits die heel interessant was. Dit prachtige gebouw is gratis te bezoeken voor EU burgers op vertoon van paspoort. Gewoon in de rij gaan staan en je krijgt gratis kaarten. Verder maakten we een wandeling via de Kettingbrug naar de Stefansbasiliek.

De volgende dag naar de Burcht in Boeda en het Vissersbastion waar het ongelofelijk druk was. Er is ook een prachtige markthal vol met groenten, fruit en souvenirs. Hier dronken we elke morgen koffie en warme chocolademelk.

Ook de Joodse wijk was interessant. Boedapest heeft de grootste synagoge van Europa.

Op de receptie van de camping hadden we een brochure meegenomen van de thermaalbaden van Boedapest. Er bleken talrijke baden te zijn en volgens de receptionist was het bad Scécheny het mooiste en inderdaad het lag in een prachtig park,en was al meer dan 100 jaar oud en had 15 verschillende baden, 2 sauna's, Turkse baden enz.

We huurden handdoeken wat lakens bleken te zijn, ach ja is weer eens wat anders.

In het bad zaten mannen te schaken of gewoon wat te soezen in het warme water.

Een ander hoogtepunt was de opera. In het prachtige gebouw van meer dan 125 jaar oud werd het ballet opgevoerd 'Gone with the wind' in 3 delen met 2 pauzes, was erg mooi.

Jammer dat we geen passende kleding bij ons hadden.

Ook café New York en restaurant Gundel moet je natuurlijk bezoeken als je in Boedapest bent. Een goede raad: eet geen vissoep in Hongarije want die is gemaakt van Karpers bah...

Na Boedapest ging het huiswaarts. Nog een stop op camping Bavaria in Beieren met een heerlijk thermaalbad en een nacht op een camperplaats waren we op 2 oktober na 200 dagen en 18000 km weer in het Brabantse land. We hebben een fantastische tijd gehad, enorm veel gezien, leuke mensen ontmoet en veel geleerd over andere culturen.

Wij vonden het erg leuk dat jullie met ons meereisden. Bedankt voor jullie reacties.

Op 20 oktober a.s. vertrekken we naar Vancouver Canada waar we gaan homesitten in het huis van een Canadees echtpaar. Verder hebben we 2 huizenruilen geregeld op Vancouver Island half januari.

Als jullie mee willen reizen kun je je weer aanmelden op www.winterinvancouver.reismee.nl

Groetjes en misschien tot gauw

Anne-Marie en Ad

P

200 dagen en 18000 km en dan zit de reis er op.We hebben de verhalen gelezen en meegeleefd met de belevenissen. Spannend en avontuurlijk en dat allemaal met een camper.We hopen van de volgende trip ook weer op de hoogte te worden gehouden.

Monique en Jos

Welkom in Nederland. En over twee weken al weer weg! Zijn jullie niet bang dat je straks op je AOW gekort wordt, omdat jullie niet permanent in Nederland gewoond hebben?

Overigens, we hebben nog mooie foto's van jullie in een thermaal bad In Boedapest [Kerst 1989?] Is er sindsdien daar veel veranderd?

Groet,

Monique en Jos

ruut en trees

Welkom in het Brabantse land.
Zaterdag staat voor jullie een Brabantse pot klaar. We zullen veel te kletsen hebben.
Groetjes.

Anne-Marie en Cor

Een prachtige serie foto's. Boedapest is echt een prachtige stad. In de tweede helft van october gaan we weer met spanning uitkijken naar jullie belevenissen in Vancouver.
AM en C.

ruut en trees

Hallo Ad en Anne-Marie,
Veel plezier op jullie Vancouver-reis. We blijven graag op de hoogte van jullie avonturen. Geniet er maar lekker van. En als jullie weer thuis zijn..........dan staat de Brabantse pot weer klaar.
Groetjes.

Antoinet

ik heb enige ervaring in het reizen naar roemenie en ook in het terug komen en moet eerste vriendelijke hongaarse douanier nog ontmoeten .alhoewel vijf euro doet plots wondere . tel uit je winst een bus van atlassib vol roemenen laat je de man vijf euro betalen (eigen ervaring) onder de bedreiging van het anders doorzoeken van bagage wat twee uur duurt. Het is iets van oude pijn geloof ik. maar laat ik jullie welkom thuis heten. groet Antoinet