Hoogseizoen in Sinop

Bij de stad Samsun ( een van de grootste steden aan de Zwarte zee ) rijden we weer het binnenland in voor een rondje 'echt' Turkije.

We bezochten Tocat en sliepen op de parking van een ziekenhuis, reden verder door een schitterend berglandschap naar Amasya een prachtig gerestaureerd stadje aan de rivier

de Yeslirmak. Ook Zile een klein dorpje nog helemaal origineel met huizen die bijna uitelkaar vielen. Oude mannetjes theelurkend voor een moskee uit de 13e eeuw en joelende kinderen achter je aan die maar blijven schreeuwen: What is your name? Where are you from?

Zo'n plaatsje waar je maar gauw je korte broek verwisseld voor een lang exemplaar want hier komen nooit toeristen.

Op de terugweg reden we door een dal, waar rijst werd verbouwd.

Hier was een piepklein dorpje wat ontsnapt was aan het water van het stuwmeer.

5 huizen en een moskee met wat oude kromlopende mensen. Dit was een plek waar ooievaars het naar hun zin hadden. We telden zeker 15 nesten gebouwd op palen met daarin zeker 5 ooievaars. We hebben er een hele tijd naar staan kijken, wat een prachtig gezicht. De jonge ooievaars (met de zwarte snavels) stonden op het punt van uitvliegen.

We kwamen uiteindelijk weer uit bij de kust bij de plaats Sinop, de enige natuurlijke haven aan de Zwarte zee. Hier wonen al 3000 jaar mensen en in dit stadje vind je dan ook overblijfselen van oude moskee tot karavansarai en een gevangenis uit de 12e eeuw.

Hier staan we nu al 2 weken op camping Marti en het bevalt ons hier uitstekend.

De eerste week hadden we de hele camping voor ons zelf, er was nog niemand.

We staan pal aan zee, niemand voor ons dus een schitterend uitzicht over de zee, aan de rechterkant stroomt een rivier in zee en is er een zandbank waar duizenden meeuwen

zitten en tientallen koeien liggen te herkauwen in de zon.

Maar ook hier begint het hoogseizoen en wordt het drukker.

Enkele Duitsers en een gezellig Italiaans echtpaar waar we mee barbecueden.

Maar de laatste dagen komen de Turken kamperen en die hebben soms toch andere ideeën

Over het buitenleven. Eerste werk s'morgens is het opstoken van de samovar (2 theepotten een grote en een kleine, de grote met kokend water en de kleine met sterke thee) zo zet je de hele dag door kleine glaasjes sterke thee. Dit opstoken gaat gepaard met heel wat rook.

Op het strand zoeken de mannen naar hout wat in kleine stukjes wordt gekapt voor het kampvuur s' avonds, en wij maar hopen dat de wind de andere kant op staat.

De mensen zijn bijzonder aardig, alleen niemand spreekt Engels en dan wordt communicatie moeilijk. Ze voeren soms een compleet toneelstuk op om je iets duidelijk te maken.

Ook gebruiksaanwijzingen en dienstregelingen voor dolmussen zijn hier niet gebruikelijk. Je draait maar wat aan de knoppen van de wasmachine en als ie dan loopt heb je geluk. Wat eten betreft koken we hier op de camping meestal zelf. Eens in de 3 dagen doen we boodschappen met de dolmus in Sinop en op ons elektrische kookstel kun je zelfs met de harde wind die vaak in de namiddag gaat waaien prima koken.

Verse vis en forellen zijn hier goed verkrijgbaar en ook kipfilet vind je in het koelvak.

Alleen groente is altijd hetzelfde, hier wordt niets geïmporteerd maar gegeten wat de grond opbrengt. (aubergine, tomaat, komkommer, courgette en ui)

Dus wie er nog een recept weet met bovenstaande ingrediënten.........

Maar het is heerlijk om eens een paar weken op één plaats te staan en uit te rusten, te computeren, te lezen, te poetsen en te wassen.

We hebben besloten om niet naar de zuidkust te gaan. Het is van hieruit nog 1000 km en het is er razend druk en heet. Op 10 augustus begint de Ramadan en de Turken nemen dit jaar hun vakantie voor de Ramadan om daarna thuis te zijn. Dat is een van de redenen waarom het zo druk is aan de west en zuidkust.

De Zwarte zee heeft een aangenaam klimaat. De temperatuur komt niet boven de 30 gr.

Soms hebben we een bewolkte dag met een buitje. Heerlijk.

We hopen dat jullie het nog een beetje volhouden in de hitte van Nederland met de Oranjekoorts. Wij gaan van hieruit naar Istanbul en dan de bocht om van de Zwarte zee naar Bulgarije en Roemenie en dan weer richting Oostenrijk.

Anne-Marie en Cor

Ons bericht is per abuis verschenen na het verhaal over modern Turkije, maar het hoort eigenlijk hier te staan.
Groetjes C & AM

gonny en theo

het blijft spannend waar jullie ook zijn.Zijn jullie nooit bang dat je overvallen wordt?
Ik geloof dat ik geen oog dicht zou doen ,zomaar op een parkeerplaats,gelukkig dat jullie anders zijn .
Je zou een boek moeten gaan schrijven over alles wat jullie gezien hebben,zou mooi zijn.
Ook hier is het heel warm bij ons achter 40graden ,en gemiddeld 35graden dus heel warm.echt zomer nu.Ad en Annemarie nog fijne weken en tot ziens of horends

ruut en trees

Een recept opsturen met aubergines, tomaten etc. vind ik niet zo leuk. Leuker is het als jullie bij ons komen eten en dan krijgen jullie ECHTE HOLLANDSE KOST.Tip:vraag aan de medekampeerders of je een zelf gevangen visje op hun kampvuur mag leggen. Gerookte vis is HEERLIJK . Dan krijgen jullie tenminste iets terug voor de rookoverlast.
Geniet verder. Liefs. Ruut en Trees

Tony & Riet Peters

Hoi Ad & Annemarie,
Heel leuk om steeds jullie verhalen te lezen,jullie hebben al heel veel gezien en meegemaakt,ik reageer niet na ieder verhaal dit omdat we hier al best veel mooi weer hebben gehad en daarom heel veel in Zeeland zijn misschien wisten jullie het al maar wij zijn inmiddels weer Opa & Oma geworden van 'n meisje ze heet Nikki en is 23 Mei geboren 'n schatje! wij gaan 17 Juli weer voor 6 aaneengesloten weken naar Zeeland dus t/m de 1e week van september, stuur ons in deze periode maar geen reisverslagen ivm het volraken van de postbox, wij wensen jullie nog 'n fantastische reisvakantie met veel avontuur en plezier!heel veel groeten van Tony & Riet,..

pa

Het zijn elke keer spannende verhalen waarvan sommige bekend voorkomen zoals die over turkije.
Het moet wel avontuurlijk zijn om steeds weer andere streken, andere landen en andere culturen te bezoeken temeer omdat je alle tijd hebt om met de bezienswaardigheden kennis te maken.

Monique en Jos

We vinden jullie reisverhalen hartstikke leuk en boeiend. Annemarie zou zo als reisjournaliste voor een of ander glossy magazine kunnen werken.

Groet van Monique, Jos, Bart, Koen en Stan

renee & Clemens

ik heb net alle verhalen nogeens achter elkaar gelezen en dan is er maar 1 conclusie mogelijk; wat een prachtige landen! wijzelf zijn de afgelopen weken ook op pad geweest, vandaar deze late mail. Ook wij hebben het heerlijk gehad en nu iedereen hier op vakantie gaat gaan wij weer aan de slag. Wij wensen jullie een hele fijne voorzetting toe en alvast een welkom thuis!! Liefs, Renee en Clemens

Walter Gerritsen

Hallo Anne-Marie en Ad,
Wij komen die kant op. We zijn nu in Alexandroupoli, de laatste Griekse stad, en willen via Istanbul langs de Zwarte Zee gaan rijden met onze camper, ik zat wat te googelen en kwam op jullie site, leuk om te horen dat het daar leuk is! Goede reis verder,
Walter & Doreen

Walter Gerritsen

Hallo Anne-Marie en Ad,
Groeten vanaf de Marti-camping in Sinop. Wist je dat Marti "zeemeeuw" is in het Turks?
Ja, die honderden meeuwen zijn er nog steeds, en de koeien ook, soms tot op de camping.
We hoorden 's nachts een ver gehuil, we hebben het gevraagd, en ja hoor, er zitten hier jakhalzen, in het natuurgebied hierachter.
We zijn hier 11 dagen geweest, het is ons heel erg goed bevallen. Er waren elke dag wel een paar andere gasten, maar niet veel meer.
Morgen gaan we weer verder.
Walter & Doreen