Openhartig en diep van inzicht

Dat had je gedacht, even de grens van Turkije naar Bulgarije passeren......

Zoals gewoonlijk stonden we pas weer rond etenstijd bij de grens, we hadden bij een enorme mall in Turkije boodschappen gedaan. De pannen moesten eens vervangen worden en ook het bestek begon uit elkaar te vallen.

We lieten aan de politiebalie onze paspoorten zien en de agent ging er eens goed voor zitten om de data op de stempels te ontcijferen. Dat viel niet mee want we hebben inmiddels al zoveel stempels van allerlei landen. Na een kwartier studie kwam jij tot de conclusie dat we ruim een maand te lang in Turkije waren gebleven, en dat ging geld kosten...

Hij had helaas niet gerekend op 2 vasthoudende Nederlanders. Wij bleven maar volhouden dat zijn collega's bij de Syrisch-Turkse grens hadden gezegd dat een nieuw visum niet nodig was en dat we niet van plan waren om 125 euro pp te gaan betalen voor een fout die niet bij ons lag. Zelfs op de pagina op internet van de Turkse autoriteiten staat dat wat wij zeiden klopt. Maar ga maar eens tegen een politieagent in zo'n land zeggen dat hij zijn huiswerk niet goed heeft gemaakt.

Hij ging bellen naar een meerdere en na een half uur mochten we doorrijden als we ieder alsnog een nieuw visum betaalden. Dat vonden wij zeer redelijk dus na deze formaliteit mochten we verder richting Bulgarije.

Helaas was het door al dat gedoe alweer bijna donker en hadden wij geen zin om in zo'n griebesplaatsje te gaan slapen. Bijna in het stikdonker arriveerden we over de zeer slechte weg in een piepklein dorpje (staat op de Unescolijst) waar we de Enjoy parkeerden op een pleintje. Na een snelle hap koelden we lekker af bij de pomp.

Hier voelden we ons volkomen veilig. Er woonden alleen wat oude mannetjes en vrouwtjes die om 22.00 uur onder de wol kropen zodat we in alle rust konden slapen.

De volgende morgen werden we gewekt door een paard en wagen met een Romafamilie die bij de pomp water kwamen halen. 5% van de Bulgaren zijn Roma's en leven in tenten.

Verder richting kust. Helaas was het zondag en trokken alle Bulgaren naar de kust.

Op de smalle 2 baansweg hadden we al 3 ongelukken gezien in een half uur en hadden we geen zin om hier nog langer te blijven.

Volgens de kaart die we van een Duits echtpaar kregen (we hebben geen documentatie van Bulgarije en Roemenie want hier zouden we helemaal niet komen) zou het schiereiland Nesebar mooi zijn. Auto geparkeerd en over de brug naar het eiland gelopen. Schattig plaatsje met mooie oude huizen die nu allemaal winkeltjes en restaurantjes zijn geworden.

Op een mooi terras aan zee wat gedronken, Ad ging naar de wc en kwam maar niet terug.

Toen ik net ongerust begon te worden ( ik had al 2 dagen migraine) kwam hij heel vrolijk vertellen dat hij een hotelkamer had gereserveerd aan zee en dat de Enjoy al op de parking stond. Was dat even een verrassing.... Een prachtige kamer met bureau en badkamer met ligbad. Ik had de hele dag het gevoel of ik jarig was.

Wat een heerlijke dagen. Eten aan zee in een restaurant met heerlijke vis, superuitgebreide

menukaart en voor prijzen waar je blij van wordt. Je kunt beter een hotel nemen dan kamperen ( kamer met ontbijt voor 2 pers. 35 Euro)

Dat Nesebar een uitgaanscentrum was voor de jetset van Bulgarije bleek al gauw.

Dure auto's, waar dames met hooggeblondeerd haar uitstapten met lange blote benen in opgesneden hotpants en truitjes die hun cup D niet konden verhullen.

De Bulgaren blijken zeer ijdel te zijn. Willen de hele dag gefotografeerd worden en staan dan ook overal te poseren in uitdagende kleding, wat een verschil met Turkije.

Na de kust doken we het binnenland in, in de hoop dat het daar koeler zou zijn, maar helaas

Hier werd het ook dik 35 gr. de hittegolf duurt en duurt maar.

Gisteren de plaats Veliko Tarnovo bezocht, prachtige plaats waar het hele oude centrum is gerestaureerd. We aten heerlijk in een prachtig restaurant, wat een tegenstellingen in dit land. Overal zie je huizen die voor een paar centen te koop zijn en fabrieken die al tientallen jaren leeg staan. Er is veel werkloosheid en de prijzen die voor ons erg laag zijn, zijn voor de meeste mensen nog veel te hoog. Ze verdienen hier maar ongeveer 250 Euro per maand.

Wij denken dat veel Bulgaren zijn weggetrokken, jammer want het is een prachtig land met een mooie natuur en nog veel architectuur van voor het communisme. Maar wie moet dat restaureren? De wegen zijn slecht en smal, en de begroeiing aan beide zijden van de weg veel te breed zodat gevaarlijke situaties ontstaan. De EU gaat nieuwe wegen betalen, de projecten staan overal op borden langs de weg, maar het zal nog heel wat jaartjes duren voordat dit nieuwe EU land op Westers niveau is.

gonny.kessels

Hallo Ad en Annemarie
Julli durven wel zeg ,om zomaar in het donker met jullie wagen te gaan overnachten.voor hetzelfde had je bezoek gekregen ,dat wel minder was.Dat hebben wij namelijk gehad in Roemenie.Dat vergeet ik nooit meer. geniet nog van de laatste weken ,wanneer komen jullie terug.groeten Theo Gonny