Kennismaking met Jordanië

Syrië uit en Jordanië in, het viel niet tegen.

Als je de verhalen op internet moet geloven duurt het uren, maar het viel reuze mee.

We moesten een week dieseltax bijbetalen in Syrië plus de departuretax.

In Jordanië het visum, wegenbelasting en verzekering voor de auto.

Je steekt de straat 5 keer over, laat aardig wat Dollars rollen en het is voor elkaar.

Als eerste bezochten we in Jordanië Umm Qais.

Dit is een Romeinse ruïne die op een wondermooie plaats is gesitueerd.

Op een heuvel is deze Romeinse stad gebouwd met schitterend uitzicht over het meer van Galilea, de Jordaanvallei en de Golanhoogte. Het ligt zeer strategisch op een drielandenpunt nl. Jordanië, Syrië en Israël. Hier is dus ook erg veel politiecontrole. Je hebt niet in de gaten hoe hoog de poltieke spanning hier is.

We aten s'avonds in het resthouse boven op de heuvel met een prachtige zonsondergang

Zoals de Romeinen deze ook zagen tweeduizend jaar geleden.

Met een beetje fantasie zie je de Romeinen hier hun inkopen doen bij de winkeltjes en flaneren over de colonnade.

De politie vroeg of we wilden blijven slapen op de opgraving en voor onze eigen veiligheid was het beter om binnen het bereik van hun camera's achter het politiebureau te gaan staan. Dit ommuurde terreintje vonden wij erg benauwd en ze vonden het ook goed als we bij het museum gingen staan.

Hier stond een lekker briesje. Het was vandaag de eerste echt hete dag voor ons 35 graden.

p

Voor de reis die jullie maken moet je wel temperatuurbestendig zijn maar ook dat zal wel wennen