Goodbye Jordan and welcome back Syrie

Afscheid van Jordanië, een buitengewoon mooi land met een schitterende natuur

Woestijnen, zee met koraalriffen, geschiedenis van duizenden jaren en een aardige bevolking.Alleen erg commercieel denkend (doen niks voor niks)

Vaak is dit land nog duurder dan Nederland.

Nu ruilen we de foto van koning Abdullah (zoon van wijlen koning Hoessein en koningin Noor) weer in voor de foto van onze 'vriend' Assad, de jongste zoon van president Assad.

Deze man heeft er niet om gevraagd om dit land te regeren, want hij studeerde in Londen voor oogarts toen zijn oudste broer verongelukte en hij naar huis werd geroepen om tot zijn

vader op te volgen. Hij kijkt op foto's ook niet erg vrolijk.

Na de hele grenzentoestand ( 3 uur) gingen we naar Bosra in Syrie. Weer zo'n plaats waar al duizenden jaren mensen bouwen met basaltblokken die de eeuwigheid halen.

Prachtig gaaf theater waar nog een maal per jaar een festival is. Jammer dat we dat niet kunnen meemaken.

Van Bosra naar Damascus, we hadden deze grote miljoenenstad uitgesteld en moesten er nu toch aan geloven, maar het viel reuze mee.

Vanuit het zuiden was de camping makkelijker te vinden dan van het noorden.

Het verkeer rijdt in 5 rijen (op 3 stroken) voetje voor voetje naar de stad en wij schuifelen rustig mee. We hebben de Enjoy gelukkig nog steeds heel gehouden.

Juist op het moment dat je denkt die camping komt niet meer, sloppenwijk, vuilnisbelt e.d.

Staat daar zowaar een bord camping......

Als je eenmaal het hek binnen bent gereden blijkt het een prima plek te zijn met zowaar brandschoon sanitair. Ook gezellige medecampeerders, die avond 2 Nederlandse jongens

otmoet die in 5 maanden met hun bus naar Zuid Afrika rijden.

Damascus was prachtig, als je eenmaal (met de taxi) in het centrum bent aangekomen is alles zowat autovrij. Logisch 500 jaar geleden bouwden ze de straten zo smal dat er geen auto doorkan en dat komt ons nu goed uit.

Damascus is de oudste constant bewoonde stad van de wereld.

We bezochten de prachtige Omayadenmoskee, de Soekh, Medressen (Koranscholen) en aten in prachtige paleizen uit de 17e eeuw die omgebouwd zijn tot restaurant met een grote binnentuin met parasols en fonteinen.

In deze stad wou ik graag naar de kapper (weer een verhaal apart)

Elke stad heeft tientallen herenkappers maar een dameskapper zie je nooit dus ik vroeg aan een kapper waar ik geknipt zou kunnen worden. Hij ging meteen bellen en 2 minuten later werden we opgehaald door de echtgenoot van de kapster die ons meenam dwars door allerlei kronkelende onooglijke straatjes naar zijn huis.

Als je dan door een oude poort stapt kom je ineens in een modern huis met allles erop en eraan en daar was de kapsalon. De kapster stond in een topje en schoot snel naar binnen

om iets anders aan te trekken en een hoofddoek om te doen.

Ze knipte perfect en ze liet mij haar hele huis zien. Super..

Van Damascus de woestijn in....prachtige rit naar Palmyra de stad van koningin Zenobia.

Ligt prachtig in een oase met palmbomen.

Vonden een camping voor ons alleen onder de palmen met een schoon zwembadje, maar wel vies sanitair maar je kunt niet alles hebben.

Het is hier alleen hot hot very very hot. 43 graden en een zeer droge lucht.

Je drinkt je de hele dag suf om je vochtgehalte op pijl te houden.

Gelukkig koelt het laat in de avond wel wat af zodat we goed slapen.

Op de meeste campings krijgen we flink stoom zodat ik kan koken op onze electrische tweepitter.

We koken best vaak zelf, want er is nu veel groent en fruit te krijgen.

Nog een ritje door de woestijn naar Deir el Zor (daar is het nog warmer....) dan verlaten we het Midden Oosten en gaan we naar Oost Turkije.

Anne-Marie en Cor

De verhalen worden steeds interessanter. Vooral het contact met dee plaatselijke bevolking. Jullie zullen bij thuiskomst weer helemaal moeten wennen aan het "gewone" leventje in Nederland. Ik heb destijds ook zo'n Arabische kleding aangehad bij ons bezoek aan de Negev woestijn in Israël. Stond prachtig, maar ik moest het teruggeven.
Cor

Marende en Jan

Hoi lieve Anne-Marie en Ad,
Blij weer enige verhalen te kunnen lezen met jullie belevenissen. Vooral het kennismaken met het leven van de lokale bevolking natuurlijk is geweldig....
Hier is alle redelijk onder controle hoor en wij hebben ook eindelijk weer eens een paar mooie dagen achter de rug. In de Pasakker is het verder rustig en op 26 juni a.s. hebben we weer de jaarlijkse bbq staan. We zullen het zeker over jullie hebben. Dikke kussen en ben voorzichtig,.....

p

Jullie verhalen worden steeds interessanter, waarschijnlijk komt dit ook om dat je in landen komt die ons beter bekend zijn. Maar de gebieden die jullie bezoeken kom je niet tegen op de toerische route.