Modern Turkije

25 jaar geleden gingen wij met 2 tassen met het vliegtuig naar Turkije.

We reisden daar rond met langeafstandsbussen en dolmussen (kleine busjes) wat toen al

uitstekend geregeld was. Een visum was toen nog niet nodig.

De grote hotels waren er nog niet en de kust was nog prachtig ongerept.

We sliepen in kleine pensions of bij mensen thuis. Op de stations stonden vaak de eigenaars van de pensions gasten op te wachten met hun oude busjes.

De Turken waren bijzonder aardig en gastvrij. We werden vaak uitgenodigd om thee te komen drinken of te komen eten bij iemand thuis. De man sprak dan met de gasten en moeder de vrouw mocht alleen de thee komen brengen.

Het verschil met 25 jaar geleden is groot. De gammele dolmussen zijn vervangen door mooie moderne busjes Mercedes Vito waar de deur automatisch van sluit. De touringcars zijn splinternieuwe bussen compleet met airco.

De vieze toiletten van vroeger zijn vervangen door mooi sanitair, keurig schoon compleet met papier, zeep en wegwerphanddoekjes.

We zien nog wel veel lange regenjassen met hoofddoeken maar het is heel duidelijk dat de jongere generatie daar geen zin meer in heeft. Als je een familie aan tafel ziet zitten is moeder nog traditioneel gekleed maar de dochter loopt in spijkerbroek met t-shirt of zelfs topje en geen hoofddoek maar wel een mobieltje.

Als je kijkt hoeveel mannen de moskee bezoeken zie je ook hier de leeftijd boven de 50 liggen.

Maar de sfeer van het Turkije van vroeger hebben wij niet meer teruggevonden. Vrouwen rijdend op ezeltjes, paard en wagen, oude sfeervolle huizen, helaas de moderne tijd heeft ook hier zijn intrede gedaan.

De vele hoogbouwflat hebben schotels, de restaurants hebben vaak WIFI en in de grote steden zitten de hamburgerketens gebroederlijk naast elkaar.

Maar wat gelukkig gebleven is zijn de hartelijke Turken die je met handen en voeten iets proberen duidelijk te maken.

Onze Enjoy was in een garage in Trabzon uitgelijnd en de volgende dag kwam er een eng geluid uit een van de wielkasten. Gelukkig was er een stad verder weer een Nissangarage

(want alle automerken zijn ook hier vertegenwoordigd)

De monteurs zaten zich een beetje te vervelen en sprongen met 5 man in de houding toen wij aan kwamen rijden. Binnen de kortste keren lag er een onder de wagen met een pot vet en alles werd opnieuw afgesteld, de ander maakte een kapot achterlicht en de receptioniste bracht thee.

Ad vroeg wat de schade was en we mochten niks betalen, nou is dat niet ongelofelijk?

Toen de mannen maar wat geld voor een biertje gegeven (als Allah dat goed vindt) en wij

konden weer verder. Bedankt mannen kunnen wij in Nederland nog wat van leren.....

En hebben jullie ook al vakantieplannen want de schoolvakantie zit eraan te komen.

Wij vinden het heel leuk om van jullie plannen te horen!

p

Omdat we enkele maanden geleden ook in Turkije zijn geweest hebben we wel een indruk hoe het er nu bijstaat. De vergelijking die jullie maken met 25 jaar geleden maakt het versalg daardoor bijzonder interessant.

Harrie en Riky

Hallo Ad en Anne-Marie
Nou ik merk wel dat jullie wel het e.e.a. gezien hebben.
Word je nou niet vreselijk moe van al die indrukken, of sla je die op en haal je ze later weer tevoorschijn.
Wij zijn al blij met een paar dagen België.
Maar goed dat we niet allemaal hetzelfde zijn.
Vandaag zondag 27 juni hebben we een koffie bijeenkomst gehad met de familie Vennix. Het is prachtig weer en het was bij ons, dus alle parasols verzameld en lekker buiten gezeten. We hebben afgesproken dat we dit eens in de twee maanden willen doen, voor dit jaar, daarna gaan we kijken of dit voor iedereen goed voelt. Het is geen verplichting, maar gewoon het verstevigen van de familieband.
De volgende bijeenkomst staat gepland voor 5 september, maar volgens mijn gegevens zijn jullie dan nog niet thuis. Op 7 november nog eentje en wij hopen jullie dan ook te zien.
Wij wensen jullie nog een hele goede reis en hartelijke groeten van ons, Harrie en Riky

Anne-Marie en Cor

Wat een leuk verslag over het "echte" Turkijë. Dat is even wat anders dan de overlopende toeristiche zuid- en westkust waar half Europa op af komt. Fijn dat jullie daar zo'n lekkere en rustige tijd kunnen doorbrengen. Ook de foto's geven een mooie indruk van het gebied en de oude stadjes. Vooral de foto van de camper op het groene gras
ziet er magnifiek uit. Daarop zagen we nog een bekend voorwerp. Fijn dat je daar zoveel plezier van hebt.
Groetjes en veel plezier op het verdere verloop van jullie reis.
C & AM